RUOKA MENEE ROSKIKSEN SIJASTA HYÖTYKÄYTTÖÖN – HÄVIKKIRUOAN MÄÄRÄ ON VÄHENTYNYT MERKITTÄVÄSTI - tuima

Haaga-Helian toimittajaopiskelijoiden verkkomediassa kirjoitetaan ruokahävikistä ja Fiksuruoka.fi palvelusta.

Lue koko julkaisu: http://tuima.fi/ruoka-menee-ro...

Tässä poimintoja tuiman verkkojulkaisusta:

"Suomalaisen ruokaketjun syömäkelpoinen ruokahävikki on 400-500 miljoonaa kiloa vuodessa. Luonnonvarakeskuksen (Luke) tutkimuksen mukaan toimialojen ruokahävikki on noin kymmenen miljoonaa kiloa pienempi kuin vuonna 2010."

"Viime vuonna perustettiin hävikkiruokaa myyvä yritys nimeltä Fiksu Ruoka Oy. Yrityksen perustaja Richard Lindroos sai idean työskennellessään logistiikka-alalla."

"Erityisesti elintarvikkeita menee paljon hukkaan, koska niissä on parasta ennen -päiväys tai viimeinen käyttöpäivä."

"Kaikki meidän toimittajat ovat Suomessa toimivia tai suomalaisia toimijoita. Ostamme toimittajilta poistoeriä ja myymme ne verkossa ympäri maata, kertoo Fiksu Ruoka Oy:n toimitusjohtaja Juhani Järvensivu.

Tuotteita ostetaan kaikkialta Suomesta valmistajilta, maahantuojilta sekä tukkuketjuista. Tuotteet kootaan Turussa sijaitsevaan varastoon, jossa ne kootaan yhteen, pakataan ja lähetetään asiakkaille. Fiksu Ruoan tuotteet voi tilata joko noutopisteeseen tai suoraan kotiovelle."

"Me toimitamme ihan kirjaimellisesti kaikkialle Hangosta Nuorgamiin. Idea on tavoittaa kysyntä poistoerille myymällä tavaraa koko Suomeen, Järvensivu sanoo."

"Järvensivu kertoo, että laki ei määrittele miten pitkään tuotteita saa myydä parasta ennen -päiväyksen jälkeen. Fiksu Ruoassa käytetään kuitenkin harkintaa päiväysten suhteen.

– Meillä on tässä asiassa moraalinen vastuu emmekä halua ottaa minkäänlaisia terveysriskejä. Tuotteet ovat erilaisia, ja me otamme myynnissä huomioon, onko tuotteiden parasta ennen -päiväys ollut alun perin kolmen vai puolen vuoden päässä valmistuspäivästä, Järvensivu sanoo.

Hän kertoo, että tähän mennessä kaikki ostetut poistotuotteet on saatu myytyä eikä valituksia tai negatiivista palautetta ole tullut asiakkailta."

"ResQ Club tekee yhteistyötä ruokahävikin kanssa kamppailevien ravintoloiden kanssa. Applikaatiossa on nähtävissä hävikkiruokaa myyvät ravintolat, joista käyttäjä voi valita mieleisensä ravintolan, tilata annoksen ja noutaa ruoan valmiiksi pakattuna ravintolasta.

Helsingissä toimii myös Ravintola Loop joka sai alkunsa From Waste To Taste -hankkeesta. Loop valmistaa ruokansa pääasiassa aineksista, jotka on pelastettu hävikiltä. Ravintolan tavoite on käyttää ruoanvalmistukseen ainakin 90 % hävikkituotteista."


Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Yleistä verkkokaupasta

Verkkokaupan tuotteita myy Fiksu Ruoka Oy, y-tunnus 2765986-8. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin. Hyväksymällä nämä toimitusehdot, verkkokaupan asiakas todistaa tutustuneensa kaupankäynnin ehtoihin.

Tuotteet ja tuotehinnat

Tuotteiden hinnat on esitetty tuote-esittelyjen yhteydessä. Tuotteisiimme sisältyy arvonlisäveroa. Veroerittely näkyy ostoskorissa ja tilausvahvistuksessa.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan aina verkkokaupasta osoitteesta www.fiksuruoka.fi. Ostoskoriin saat lisättyä halutun määrän tuotteita määrittelemällä ensin halutun määrän nuolilla tai kirjaamalla määräkenttään halutun määrän ja painamalla ostoskori-kuvaketta tuotteen alta. Ostoskorin sisältöä voit tarkastella klikkaamalla sivun oikeassa ylälaidassa olevaa Ostoskori-kuvaketta. Muista tarkastella ostoskorisi sisältöä ennen kuin etenet maksuvaiheeseen. Kaikki tilaukset vahvistetaan sähköpostilla, jossa ilmoitetaan tilauksen hinta, toimituskulut sekä tilatut tuotteet. Tilausvahvistuksen saaminen edellyttää sähköpostiosoitteen ilmoittamista tilauksen yhteydessä.

Tilauksen muokkaus ja peruutus

Jos haluat muokata tilaustasi tai peruuttaa sen, ota yhteyttä osoitteeseen info@fiksuruoka.fi tai soita asiakaspalvelunumeroomme 020 7307070. Huomioithan, että kaikki tilaukset pyritään lähettämään arkisin vuorokauden kuluessa tilauksen tekemisestä.

Vaihto- ja palautusoikeus

Asiakkaalla on Suomen kuluttajansuojalain mukainen 14 päivän palautusoikeus, jos tilauksen yhteisarvo ylittää 30 euroa (sis. alv). Teemme aina kaikkemme että löydämme yhdessä sinua tyydyttävän ratkaisun. Ole siis mielellään meihin yhteydessä (info@fiksuruoka.fi) sähköpostitse tai puhelimitse ennen, kuin palautat tuotteet meille.

Tavaran noutamatta jättäminen ei riitä tilauksen peruuttamiseen. Noutamattomasta lähetyksestä veloitettava summa on 10 euroa, joka pidätetään palautettavasta kauppasummasta. Maksu koostuu tilauksen pakkaus-, lähetys- ja palautuskustannuksista.

Viallinen tai väärä tuote

Mikäli vastaanotat väärän tai viallisen tuotteen, ota yhteyttä Fiksuruoan asiakaspalveluun (info@fiksuruoka.fi) niin pian kuin mahdollista niin löydämme varmasti sinua tyydyttävän ratkaisun asian ratkaisemiseksi.

Ongelmatilanteet

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai sinulle on toimitettu väärä tuote, olethan meihin yhteydessä sähköpostitse info@fiksuruoka.fi tai puhelimitse 020 7307070.

Minimitilaus

Minimitilauksemme on 20€ (tuotteiden arvo). Valitettavasti emme pysty toimittamaan alle 20€ tuoteostoksia varastointi- ja kuljetuskustannuksista johtuen.

Toimitustavat ja -kulut

Toimitamme tuotteet Suomessa DB Schenkerin tai Matkahuollon välityksellä. Valittavanasi on joko nouto DB Schenkerin tai Matkahuollon noutopisteestä tai Matkahuollon kotiinkuljetus.

Meillä on ilmaiset toimitukset yli 70€ tilauksiin (tuotteiden yhteen laskettu arvo yli 70€). Tämä koskee toimitustapoja: DB Schenkerin Noutopistepaketti (noutopiste), Matkahuollon Lähellä-paketti (noutopiste) ja Matkahuollon Bussipaketti (noutopiste)

DB Schenkerin Noutopistepaketti (noutopiste)

Tilaus toimitetaan arkisin vastaanottajalle lähimpään (tai asiakkaan valitsemaan) DB Schenkerin noutopisteeseen.

DB Schenkerin paketit voit noutaa R-Kioskeilta ja Schenkerin noutopisteiltä ympäri Suomea.

Toimituskulumme ovat 4.90€ per 20kg (DB Schenker Noutopistepaketti). Kyseisen toimitustavan maksimipaino on 20kg.

Matkahuollon Lähellä-paketti (noutopiste)

Tilaus toimitetaan arkisin vastaanottajalle lähimpään (tai asiakkaan valitsemaan) Matkahuollon noutopisteeseen.

Matkahuollon paketit voit noutaa yli 1100 noutopaikasta ympäri Suomea.

Toimituskulumme Matkahuollon Lähellä-paketeille ovat:

5.90€, 0-15 kg

9.90€, 15-30 kg

Matkahuollon Bussipaketti (noutopiste)

Tilaus toimitetaan Matkahuollon asemalle tai Matkahuollon asiamiehelle. Yht. yli 400 noutopistettä. Suositeltava vaihtoehto yli 30kg painaville lähetyksille. 

Toimituskulumme Matkahuollon Bussipaketille ovat:

5.90€, 0-15 kg

9.90€, 15-30 kg

12.90€, 30-40 kg

14.90€, 40-50kg

16.90€, 50-60kg

19.90€, 60-110kg

Kyseisen toimitustavan pakettikohtainen maksimipaino on 55kg.

Matkahuollon Jako-paketti (kotiinkuljetus)

Tilaus toimitetaan arkisin vastaanottajalle perille asti koko maassa. Kuluttaja-asiakkaiden kohdalla jakeluaika sovitaan etukäteen soittamalla tai tekstiviestillä.

Toimituskulumme Matkahuollon kotiinkuljetukselle ovat:

11.90€, 0-10 kg

14.90€, 10-20 kg

15.90€, 20-30 kg

17.90€, 30-40kg

19.90€, 40-60kg

24.90€, 60-110kg

Kyseisen toimitustavan pakettikohtainen maksimipaino on 55kg.

Nouto (Nouto Fiksuruoka.fi:n varastolta)

Asiakas noutaa tilauksen Fiksuruoka.fi:n varastolta (Warasto Finland Oy) osoitteesta Jonkankatu 4, 20360 Turku. Noutopiste on auki arkipäivisin klo 7-16. Saat erillisen ilmoituksen sähköpostiisi, kun tilaus on valmis noudettavaksi.

Nouto on ilmainen, joten tilaukseen ei tule toimituskuluja! Noutopiste sijaitsee varastorakennuksen Ohitustien (E18) puoleisessa päässä kuvan osoittamassa paikassa. Noutopisteen ovessa on kyltti "Fiksuruoka.fi, NOUTOPISTE". Saat tilauksesi näyttämällä tilausvahvistusta varaston henkilökunnalle.

Noutopisteen tarkka sijainti osoitteessa Jonkankatu 4, 20360 Turku.

Toimitusajat

Pyrimme lähettämään kaikki tilaukset arkisin vuorokauden kuluessa tilauksen tekemisestä. Jos tilauksen lähetys jostakin syystä viivästyy, olemme yhteydessä asiakkaaseen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Teemme kuitenkin aina parhaamme, että ehtisimme käsitellä tilauksesi mahdollisimman nopeasti. Toimitus kestää yleensä noin 1-2 arkipäivää sijainnistasi riippuen.

Toimituksen seuranta ja nouto

DB Schenker ja Matkahuolto lähettävät asiakkaalle sähköisen (tekstiviesti/sähköposti) tai kirjallisen ilmoituksen lähetyksen saavuttua noutopisteeseen. Fiksu Ruoka ei voi vaikuttaa noutoilmoitusten saapumiseen, mutta paketin seurantakoodin voi tarvittaessa pyytää uudelleen sähköpostitse info@fiksuruoka.fi. Huomioithan että löydät seurantakoodin myös sähköpostin tilausvahvistuksesta. Asiakas voi noutaa lähetyksensä noutopisteestä myös ilman vastaanotettua noutoilmoitusta todistamalla henkilöllisyytensä ja esittämällä lähetyksen seurantakoodin.

Maksutavat

Tuotteet ja niiden postikulut maksetaan aina tilauksen yhteydessä. Verkkokaupassa voidaan maksaa seuraavilla maksutavoilla:

Pankit: Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Säästöpankki, POP Pankki, Aktia, Handelsbanken, Ålandsbanken, S-Pankki

Kortit: Visa, Visa Electron, Mastercard, American Express, Eurocard, Diners Club, JCB

Paytrail tili: Visa, Visa Electron, Mastercard, Eurocard, Diners Club, JCB

Paytrail-tili

Mitä jos verkossa ostaminen olisikin helpompaa? Paytrail säästää sinut toistuvilta toimitus- ja maksutietojen syöttämisiltä verkko-ostoksilla. Rekisteröidy ja liitä korttitietosi (debit tai credit) käyttäjätiliisi vain kerran. Jatkossa vahvistat ostoksesi tuhansissa eri verkkokaupoissa yksillä tunnuksilla. Palvelu on ilmainen. Näin se toimii:

1. Siirry verkkokaupassa maksamaan ostoksesi. Luo ilmaiset Paytrail-tunnukset maksun yhteydessä, tunnistaudu pankkitunnuksillasi ja jatka maksamaan.

2. Lisää maksukortti (debit tai credit). Kortin tallentaminen ja maksaminen on turvallista.

Tiedot tallentuvat turvallisesti Paytrailin palveluun. Voit kirjautua milloin vain käyttäjätilillesi uudestaan Paytrail.comissa ja tutustua ostohistoriaasi sekä hallinnoida käyttäjätietojasi. Jatkossa vahvistat ostoksesi yksillä tunnuksilla tuhansissa eri verkkokaupoissa!

Maksupalvelutarjoaja

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7

Innova 2

Lutakonaukio 7

40100 Jyväskylä

Puhelin: 0207 181830

www.paytrail.com

Verkkopankit

Verkkopankkimaksamiseen liittyvän maksunvälityspalvelun toteuttaa Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Käyttäjän kannalta palvelu toimii aivan kuten perinteinen verkkomaksaminenkin.

Muuta

Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtojamme. Asiakkaan on ennen tilaustaan tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.