Ruoan verkkokauppa

Ruoan verkkokauppa on erittäin suosittua maailmalla, mutta Suomessa sen kehitys on vasta alkuvaiheilla. Suomessa ruoan verkkokaupan arvo vuonna 2017 oli noin 38 miljoonaa euroa, joka vastaa noin 0,2% koko päivittäistavaroiden vähittäiskaupan arvosta. Ruoan verkkokauppa kasvaa kuitenkin kovaa vauhtia, sillä vuonna 2015 noin 26 miljoonaa euroa. Verkkokaupan kasvun jarruttajaksi on usein väitetty alan kovaa hintakilpailua viime vuosina. Fiksuruoka.fi pyrkii vastaamaan tähän ongelmaan myymällä valmistajien, maahantuojien ja tukkuketjujen poistoeriä edullisesti verkossa. Samalla pyrimme vähentämään Suomen ruokahävikkiä, sillä nämä erät ovat usein vaarassa joutua turhaan roskikseen. 

Maailmalla verkkokauppa edustaa selvästi suurempaa osaa koko vähittäiskaupasta. Esimerkiksi Isossa-Britanniassa 5-7% ruuasta myydään verkossa. Tämä vastaa 8,7 miljardia euroa. Naapurimaassa Ruotsissa ruoan verkkokauppa on myös selvästi Suomea yleisempää. Jo vuonna 2016 Ruotsissa myytiin 600 miljoonan euron arvosta ruokaa verkossa. 

Ruoan verkkokaupalle on jo pitkään povattu kovaa kasvua, mutta tulokset ovat vielä jääneet maltillisiksi. Moni toimija on julistanut ruuan myymisen verkossa kannattamattomaksi. Ruuan pienet marginaalit eivät jätä paljon varaa tuotteiden keräilystä ja toimittamisesta syntyvien kulujen kattamiseen. Toisaalta asiakkaat eivät myöskään ole valmiita maksamaan ylimääräistä ruoan toimittamisesta kotiin.

Suomessa ruoan verkkokauppaa jarruttavat myös pitkät välimatkat. Tiheästi asutuissa maissa ruoan toimittaminen kotiin on helpompaa, mutta Suomessa esimerkiksi kylmäkuljetusten järjestäminen haja-asutusalueille on kallista ja haastavaa. Monet ruoan verkkokaupat toimivatkin vain alueellisesti ja tuotteet kerätään kivijalkamyymälöistä suoraan hyllystä, kuten asiakaskin ne keräisi. Toimitus tapahtuu usein suoraan kotiovella jakeluautolla sovittuun aikaan. 

Fiksuruoka.fi on siitä erikoinen vähittäistuotteiden verkkokauppa, että toimitusvaihtoehtona on myös Matkahuollon tai DB Schenkerin noutopiste. Noutopistekuljetukset ovat mahdollisia, koska kaikki myytävät tuotteet säilyvät lämpimässä. Valikoimassa ei ole siis yhtään tuore- tai kylmätuotteita. 

Maailmalla ruoan verkkokaupasta on tullut lähes arkipäiväinen asia. Ruokalähetyksiä tilataan kotiin muun muassa ajansäästön takia. Monilla palveluilla on käytössä esimerkiksi tallennettavia ostoskoreja, joilla samojen tuotteiden tilaaminen viikosta toiseen on helppoa. 

Kampanjat

Tuotteet

Oma tili

Tietoa meistä

Asiakaspalvelu

Yleistä

Ostoskori

Vielä 0 € ilmaiseen toimitukseen

Ilmainen toimitus saavutettu!

0 €
59,00 €

Koskee toimituksia DB Schenkerin noutopisteille.

Ostoskorisi on tyhjä