Mukana hävikkiä vähentämässä

Tältä sivulta löydät tarinoita siitä, kuinka olemme onnistuneet vähentämään ruokahävikkiä yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa. 

Yhteistyössä on voimaa – kolme suomalaista yritystä ruokahävikkiä vastaan

Fiksuruoan, Jalostajan ja Medialiigan kevään yhteiskampanjaan on voinut törmätä esimerkiksi Turussa. Isoissa digitaalisissa näytöissä mainostettiin mm. Jalostajan Turun tehtaalla valmistettavaa Auran The Burgerkastiketta, jota löytyy nyt myynnistä myös Fiksuruoan verkkokaupasta.


Toteutimme kevään aikana kampanjan yhdessä pitkäaikaisen toimittajamme Jalostajan sekä Medialiigan kanssa. Tavoitteenamme oli lisätä tietoisuutta ruokahävikistä ja meillä jokaisella oli antaa kampanjalle erityinen panoksemme toimivan kokonaisuuden luomiseksi.

Noin 30% kaikesta maailmassa tuotetusta ruoasta päätyy hävikiksi syömäkelpoisuudesta huolimatta. Tämä on valtava määrä tuhlattua ruokaa ja turhia ilmastopäästöjä. Meille poisto- ja jäännöseriä myyvänä verkkokauppana hävikin vähentäminen on arvo kaiken toimintamme takana ja on hienoa huomata, miten innolla olemme saaneet monet suuret ruoka-alan toimijat mukaan hävikkitalkoisiin. Olemme iloisia myös siitä, että tällä kertaa yhteistyöhön osallistui digitaaliseen ulkomainontaan keskittynyt Medialiiga. Ruokahävikki on selvästi ajankohtainen puheenaihe myös elintarvikealan ulkopuolella.

Kevään kampanjassa ruokahävikkiä vastaan Medialiiga huolehti mainosnäkyvyydestä, Jalostaja tuli mukaan suomalaisille tutuilla tuotteillaan ja me Fiksuruoalla huolehdimme, että Jalostajan kautta tulleet tuote-erät saadaan kuluttajien ruokapöytiin edullisesti Fiksuruoka.fi -verkkokauppamme kautta.

”Me Medialiigassa teemme tiivistä yhteistyötä monen ruoka-alan toimijan kanssa ja tästä syystä myös Fiksuruoan innovatiivinen porukka on meille luonteva yhteistyökumppani. Kuultuani vielä lisää faktatietoa ruokahävikistä Fiksuruoalta, olin itsekin yllättynyt hävikin niin suuresta osuudesta. Toivon todella, että Fiksuruoan verkkokauppa saa ansaitsemansa huomion. Samalla toki jokainen voi pohtia myös oman ruokahävikin tilannetta jo nykyisellään. Myös meidän toimistollamme on luonnollisesti tulossa tietoisku aiheesta”, Medialiigan myyntipäällikkö Jenni Lundén kommentoi.

Kotimainen Oy Lunden Ab Jalostaja on ollut toimittajamme jo Fiksuruoan alkuajoilta saakka ja lähes aina valikoimastamme onkin saatavilla erilaisia Jalostajan tuotteita, kuten keittoja, säilykkeitä ja kastikkeita. Jalostajan myyntijohtaja Jaakko Lundén on innoissaan yhteistyöstä ja suosittelee henkilökohtaisesti tutustumaan Fiksuruoka.fi:n tarjontaan: tehdään yhdessä hyvää ja vähennetään ruokahävikkiä!

Tällä hetkellä Fiksuruoka.fi:n kautta vähenee kuukausittain jo noin 60 000 kiloa ruokahävikkiä, joka vastaa noin 300 henkilöauton CO2-päästöjä samassa ajassa – ja lukema kasvaa kasvamistaan! 

18.6.2019


Ugly Foods toi ruokateollisuuden ylijäämät kuluttajien saataville

Teollisuuden ylijäämäraaka-aineista peräisin kotisirkkajauho pakataan käsin kuluttajaystävällisempiin tuotepakkauksiin ja myydään eteenpäin Ugly Foods -tuotenimen alla.


Verkkokauppamme valikoimasta löytyvä kotisirkkajauho oli päätyä tehtaan hävikkieräksi, mutta löysikin tiensä pienempään pakkaukseen ja tätä kautta kuluttajien käyttöön.

Ruokateollisuudessa syntyy jatkuvasti ruokahävikkiä raaka-aineista, jotka eivät syystä tai toisesta päädy tehtaalla valmiiksi tuotteeksi saakka, vaikka ne kelpaisivatkin vielä hyvin syötäväksi tai jatkojalostuskäyttöön. Ongelmana on usein puuttuva linkki syntyvän hävikin ja raaka-aineiden potentiaalisten hyödyntäjien väliltä. Usein ylijäämäerät ovat myös sellaisenaan liian suuria suoraan hyväntekeväisyyskäyttöön lahjoitettavaksi.

Tähän haasteeseen on onneksi tarttunut Ugly Foods, Smart & Clean -säätiön Urban Food -hankkeesta alkunsa saanut From Waste To Taste ry:n kehittämä tuotebrändi, jonka ideana on pakata teollisuuden ylijäämät järkevän kokoisiin pakkauksiin. Tämän jälkeen ne myydään eteenpäin Ugly Foods -tuotenimen alla pienyrittäjille tai suoraan kuluttajille. Ugly Foods nimi juontaa juurensa siitä, että ylijäämäraaka-aineet ovat usein ulkonäkönsä vuoksi vaarassa joutua hävikiksi. Ensimmäiset Ugly Foods -ylijäämätuotteet tulivat myyntiin tämän vuoden alussa eikä vastaavaa ole tietojen mukaan kokeiltu aikaisemmin Suomessa.

Ugly Foodsin nokkelasta ideasta innostui ensimmäisten suomalaisten yritysten joukossa Fazer-konserniin kuuluva Fazer Leipomot Oy, joka etsii jatkuvasti keinoja ylijäämäraaka-aineiden tehokkaampaan hyödyntämiseen nykyisten toimintatapojen rinnalle. Fazer Leipomot vähentää hävikkiä tuotantoketjussaan myös lahjoittamalla ylijäävää leipää hyväntekeväisyyteen ja hyödyntämällä sitä biopolttoaineen raaka-aineena.

Fazerin ja Ugly Foodsin yhteistyön tuloksena syntyi Ugly Foods -kotisirkkajauho, jota voi nyt ostaa myös Fiksuruoka.fi:n verkkokaupasta kuluttajaystävällisessä sadan gramman koossa. Hävikkieriä myyvänä verkkokauppana olemme todella ylpeitä siitä, että saamme toimia jälleenmyyjän roolissa tällaisista lähtökohdista syntyneelle tuotteelle ja olla osana aivan uudenlaista kokeilua hävikin vähentämiseksi. Ugly Foods työstää parhaillaan uusia vastaavia tuotteita markkinoille, jotka tulevat löytymään myös meidän verkkokauppamme valikoimasta tulevaisuudessa!

Sirkkajauho sisältää paljon proteiinia ja se sopii erinomaisesti esimerkiksi leivontaan tai lisäbuustiksi smoothien joukkoon. Tutustu tuotteeseen täällä: https://www.fiksuruoka.fi/product/5796/ugly-foods-kotisirkkajauho-100g 

5.6.2019


Pelastimme yli 120 000 purkkia lastenruokaa hävikiltä yhdessä Nestlén kanssa!

- Olemme Turun lastenruokatehtaalla sitoutuneet siihen, ettei tuotannostamme mene lainkaan jätettä kaatopaikalle. Olemmekin todella iloisia siitä, että suurella sydämellä Turun tehtaalla valmistamamme Bona-lastenruokapurkit ovat nyt tarjolla Fiksuruoan verkkokaupassa, sanoo Turun lastenruokatehtaan johtaja Sari Miettinen-Rantala.


Tällä hetkellä noin kolmannes kaikesta ihmisille tuotetusta ruoasta päätyy roskiin – ja suurin osa hukkaan heitetystä ruoasta olisi ollut täysin syömäkelpoista. Tämä on pelottavan paljon, mutta onneksi yhä useampi ruoka-alan toimija on nostanut hävikin vähentämisen tärkeäksi tavoitteekseen.

Me Fiksuruoan verkkokaupassa olemme keskittyneet myymään poisto- ja jäännöseriä, jotka ovat vaarassa joutua mukaan juuri näihin hävikkitilastoihin. Nämä erät tuomme kuluttajien tarjolle isoin alennuksin.

Elintärkeä osa omaa toimintaamme on tiivis yhteistyö valmistajien, tukkureiden ja maahantuojien kanssa. Ilman heitä, ei meillä olisi tuotteita myytäväksi, ja samalla toimimme heille loistavana kanavana saada kuluttajamarkkinoille myös sellaiset tuotteet, jotka eivät muuten välttämättä löytäisi tietään kaupan hyllyille.

Yksi pitkäaikaisimmista yhteistyökumppaneistamme on Nestlé, joka kantaa myös suurta huolta ruokahävikistä ja pyrkii jatkuvasti ratkaisemaan ongelmaa omassa tuotantoketjussaan.

Viimeisin osoitus Nestlén sitoutumisesta ruokahävikin minimoimiseen on yli 120 000 purkkia lastenruokaa, jotka olivat vaarassa joutua hävikiksi brändimuutoksen vuoksi. Nyt saamme Fiksuruoalla myytyä tämän valtavan määrän Suomessa valmistettua ja pääasiassa 100 prosenttista luomua olevaa lastenruokaa eteenpäin kuluttajille hyvillä alennushinnoilla. Nestlén lastenruokia on myynnissä verkkokaupassamme parhaillaan useilla eri makuvaihtoehdoilla.

Näin Nestlén Pohjoismaiden johtaja Michiel Kernkamp kommentoi ruokahävikin huolestuttavaa nykytilaa:

”Maailman väestön kasvaessa, yksi tärkeimmistä haasteistamme on saada hyödynnettyä maapallomme rajalliset luonnonvarat mahdollisimman kestävästi. Jos onnistumme vähentämään ruokahävikkiä merkittävästi keskittymällä entistä enemmän ruoan parempaan hyödyntämiseen, voisimme nykyisellä maailman ruoantuotannolla ruokkia jopa kolme miljardia ihmistä enemmän,” Kernkamp sanoo.

Nestlén tavoitteena vuoteen 2030 mennessä on maailmalaajuisesti pyrkiä nollaamaan tuotannossaan syntyvä hävikki sekä siirtyä kokonaan hiilidioksidivapaaseen tuotantoon hyödyntämällä uusiutuvia energiamuotoja. 

22.3.2019

Kampanjat

Tuotteet

Oma tili

Tietoa meistä

Asiakaspalvelu

Yleistä

Ostoskori

Vielä 0 € ilmaiseen toimitukseen

Ilmainen toimitus saavutettu!

0 €
35,00 €

Koskee toimituksia DB Schenkerin noutopisteille.

Ostoskorisi on tyhjä